Kun ähersin keväällä Tekstiä ruudulla -kirjani parissa, tein koeasioinnin asiakaspalveluchatissa. Valitsin uhrikseni Planeetta.netin, jossa keskustelin verkkokaupan avaamisesta*.
En lähde tähän kopioimaan käytyä keskustelua, mutta siinä oli useampi hyvä myynnillisen viestin piirre:
1) Mikko-nimisen myyjän käyttämä kieli oli nopeaa, rentoa mutta selkeää. Se oli puhekielenomaista, kuten chatissa sopiikin, mutta sitä oli silti helppo lukea. Lauserakenteet olivat luontevia.
2) Myynti ei ollut tuskaisaa tuotevuodatusta, vaan informaatio tuli sopivina paloina. Tieto ei myöskään ollut teknistä mongerrusta.
3) Sain muutaman linkin demoihin ja asiakasreferensseihin, joita pääsin testaamaan.
Ainoa huono puoli oli keskustelun päällekkäisyys. Sillä välin kun rustasin omaa vastaustani, Mikko ehti jo kirjoittaa useamman kommentin väliin. Tämä oli silti ihan siedettävää, koska kaikki puheenvuorot näkyivät yhtä aikaa ruudulla, ja sain keskustelusta vielä yhteenvedon meiliini.
Eikä siinä vielä kaikki. Eilen sähköpostiini saapui loppuhuipennus:
Hei,
Keskustelimme aikaisemmin Verkkokauppa 3.0 tuotteen perustamisesta teille.
Onko projekti tullut ajankohtaiseksi?
Lopussa oli tietenkin Mikon koko nimi, yrityksen nimi ja yhteystiedot.
Varsin onnistunut viesti! Lyhyt, kohtelias, ytimekäs, mutta ei tyrkyttävä. Jos asia olisi nyt ajankohtainen, tuohon olisi helppo vastata, että juu, soita mulle.
Entistäkin täydellisempää olisi ollut, jos viestin lopussa olisi ollut alkuperäinen keskustelumme linkkeineen päivineen vielä uudelleen.
Joka tapauksessa huomasin, että tuossa puljussa asiat eivät jää roikkumaan. Sitten kun perustan verkkokaupan, otan ensimmäiseksi yhteyttä Planeettaan.
* Yhteydenottoni aihe ei muuten ollut arpomalla hatusta vedetty. Olen miettinyt verkkokaupan avaamista antiikkiliikkeelleni, mutta asia ei aivan vielä ole ajankohtainen. Palaan asiaan Planeetan kanssa, kunhan saan muutaman muun projektin alta pois (eli vuonna 2011).