Viesti oli sisällöltään oivallinen. Myönnän, että pisteet houkuttivat. Lisäksi tilanteen hoitaminen oli tehty varsin helpoksi: tarjoukseen pystyi vastaamaan nopeasti, ja asia olisi sillä kunnossa.
Viestin kieliasu jäi kuitenkin harmittamaan. Kieli olisi voinut olla sujuvampaa ja helppolukuisempaa. Esimerkiksi tämä virke oli liian massiivinen ja vaikeaselkoinen:
Kannustimena jäsenyyden jatkamiselle ja mahdollisuutena tutustua laajaan ja edulliseen Club Rewards -palkintovalikoimaan saat nyt 4000 Club Rewards -pistettä.
Sen korjaisin mielelläni näin:
Haluamme kannustaa sinua jatkamaan jäsenenä ja tutustumaan laajaan ja edulliseen palkintovalikoimaamme. Niinpä saat nyt lahjaksi 4000 Club Rewards -pistettä.
On ärsyttävää, kun yritykset hokevat tuotenimiään joka välissä. Lisäksi aiemmasta versiosta pääasia ei noussut esille: lukijallehan tarjotaan ilmaisia pisteitä.
Viestissä oli myös pieniä pilkkuvirheitä, mutta ne sinällään eivät kaada kirjettä suuntaan saati toiseen.
Eräs asia jäi silti vaivaamaan:
Diners Clubin etu on Sinun etusi!
Sellaiset tahot, jotka sinuttelevat tai teitittelevät isolla kirjaimella, ovat lähtökohtaisesti valehtelevia mielistelijöitä.
🙂 Kunnon yleistykset ovat aina paikallaan.
”Sellaiset tahot, jotka sinuttelevat tai teitittelevät isolla kirjaimella, ovat lähtökohtaisesti valehtelevia mielistelijöitä.”
Vaikka kommentin jättämisestä on jo vierähtänyt lähes kaksi vuotta aikaa, toivoisin siihen perusteluja.
Toimin asiakaspalvelutehtävissä ja käytän usein isoa alkukirjainta sähköpostikommunikaation yhteydessä, jolla toivon viesiväni asiakkaalle sekä edustamani yrityksen että minun kunnioittavan häntä. Kuulostaa ikävältä, että se voidaankin kokea ”valheellisena mielistelynä”, joten toivoisinkin rakentavia vinkkejä miellyttävämmästä tavasta toimia.
Itse koen välillä haastavaksi sähköpostiasiakaspalvelun siksi, että vaikka reipas ja nopea asioiden hoitaminen viestii asiakkaalle hänen olevan meille tärkeä, on kirjoitetun tekstin kautta vaikea välittää hymyä. Joskus jopa toivoisin, että voisin käyttää lapsellisia hymiöitä viesteissäni ja tämän ollessa mahdotonta hoidankin aina tilanteen salliessa asian loppuun puhelimitse, jotta asiakkaalle jäisi henkilökohtaisempi kuva palvelusta.
Aava, kiitos kommentista.
Anonyymi tosiaan yleisti vahvasti. Itse suosittelen käyttämään isoa alkukirjainta, jos asiakkaan sävy tuntuu vaativan sitä. Jos asiakas on virallinen, arvokas, iäkäs tai vihainen, on syytä vetää silkkihansikkaat käteen. Jos kaikki edellä mainitut kriteerit täyttyvät, käyttäisin "Te"-muotoa ilman muuta.
Hymiöitä voi käyttää asiakaspalvelussa, jos asiakas käyttää niitä ensin. (Sillä varmistetaan, että asiakas ymmärtää kaksoispisteen ja sulkeen merkityksen.) En kuitenkaan yliviljelisi hymiöitä, vaan yksi riittää per viesti.