Valmensin eilen TEMin väkeä Twitterin käytöstä, ja siellä eräs osallistuja totesi osuvasti:

Twitter on substanssikanava. Siellä on vähemmän kuvia ja viihdettä, enemmän asiaa.

Oma tuntumani on samanmoinen – toki asia riippuu siitä, keitä seuraa. Sen sijaan Facebookissa leviävät herkemmin kohut ja kissavideot.

Niinpä päätin tarkistaa omat tilastoni. Nappasin tiedot istuntojen lähteistä kahden kuukauden ajalta eli 23.8.–22.10.2014. (Toki tämä päivä on vasta aluillaan.)

Näppituntumani sanoo, että kohut leviävät Facebookissa, substanssi Twitterissä. Niinpä poimin postauksistani viisi ”eniten asiaa, vähiten kohua” -artikkelia ja katsoin niiden liikenteen lähteet. Poiminta on tietenkin subjektiivinen, mutta jätin pois ainakin kohukeissit, henkilökohtaiset kuulumiset ja Twitter-aiheiset postaukset.

Otin tilastoon seuraavat substanssipostaukset:

Ja liikenteen lähteet näyttävät tältä: suora liikenne ja Twitter ovat kirkkaasti johdossa. Otanta on toki epätasapainoinen, sillä en jaa itse postauksiani Facebookissa, mutta ne menevät automaattisesti Twitteriin. Silti en usko, että FB:n käyrä olisi juuri tuosta kohonnut, koska tylsät substanssipostaukset eivät saa niin paljoa suosiota.

Substanssipostaukset EOT liikenteen lahteet

Mutta entä jos kyseessä on niin sanottu kohu? Olen blogissa ottanut kantaa muun muassa viskigateen ja Amplian epäeettiseen toimintaan.

Niinpä otin viisi luetuinta postausta ja katsoin niistä vastaavat liikenteen lähteet. (Tilastossa näkyvät vain postausten omiin osoitteisiin tehdyt käynnit, eivät koko sivuston katselut.)

Tilaston hittejä ovat seuraavat postaukset:

Tällä kertaa kuvio on toisenlainen. Facebook hakkaa Twitterin kohuissa mennen tullen. Lisäksi keskustelupalstoilta tulee kävijäpiikkejä silloin, kun jokin puheenaihe on pinnalla.

Kaavion erikoisuutena näkyy varoitukseni Planeteo-tutkimuksesta, joka on hakukoneiden kestohitti. Nettihuijauksia googlataan aktiivisesti, joten Planeteo-postauksen lähdejakauma on erilainen kuin muiden.

EOTn suosituimpien postausten liikenteen lahteet

Tämä ei ole mikään tieteellinen tutkimus saati kattava otanta, mutta omien aihepiirieni tiimoilta Facebook ja keskustelupalstat ovat kohujen levittämisen kanavia. Jos haluat nostaa äläkän, tee se Facessa. Jos taas haluat välttää metakkaa, liiku Twitterissä.

 

4 kommenttia

  1. Edellä kuvattua taustaa vasten onkin surullista, että Twitterin käyttöliittymä on ihan surkea verrattuna Facebookiin.

    1. Joo, siinä olisi kyllä parannettavaa. Kaipaan Twitterin omaan sovellukseen ja selainversioon esim. hashtag-suodattimia, parempaa hakutoimintoa sekä selkeämmin esitettyjä keskustelujen ketjuttumisia ja haarautumisia.

  2. Noin mielenkiinnosta: millasena kanavana näet somen kurittoman teinilapsen, ask.fm:n? Minua joskus huvitti, kun kyseistä palvelua kuvattiin ”sosiaalisen median mustaksi lampaaksi”.

    1. Olen testannut Ask.fm:ää, mutta ammattikäytössä se on kyllä marginaalinen. Sen sijaan jos tekisin kuluttajatuotteita alle 20-vuotiaille, käyttäisin varmaan Ask.fm:ää markkinointialustana. Samoin jos olisin nuorten keskuudessa suosittu vloggaaja, käyttäisin Instaa ja Ask.fm:ää tukikanavina.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.