Postasin äsken keissin kyhnytyspuheesta, jota nykyään käydään myös yritysten välillä.
Koostin tähän jälkimmäiseen osaan yhteenvedoksi kyhnytyspuheen hyödyt, riskit ja käyttövinkit.
(Jaa miksikö? No koska pitäisi tehdä seuraavan kirjan käsikirjoitusta, mutta bloggaaminen on kivempaa.)
Yritysten kyhnytyspuheen edut
- Asiakkaan yhteydenottamisen kynnys madaltuu.
- Yritys voi tarjota seuraajilleen viihdettä (jos se sopii yrityksen brändiin).
- Huomioarvo kasvaa.
- Yritys osoittaa olevansa läsnä ja valmiina linjoilla.
- Somekyhnytys on tehokasta, koska sillä pidetään yhteyksiä yhtä aikaa moneen asiakkaaseen ja sidosryhmään.
Yritysten kyhnytyspuheen riskit
- Kaikki eivät pidä kyhnytyspuheesta, koska siitä voi kehittyä spämmiä.
- Nopeasorminen asiakaspalvelija voi kirjoittaa loukkaavankin heiton, jota viestintä joutuu selittelemään.
Yritysten kyhnytyspuheen käyttövinkit
- Jos tulee nopea monenkeskinen vuorovaikutustilanne ja myöhästyt siitä, älä tartu juttuun enää jälkikäteen. Se on enemmänkin noloutta kuin nopeutta.
- Hyväksy se, että jokaisessa tilanteessa et voi olla mukana. Älä edes yritä sitä.
- Jos näet sinuun liittyvän kyhnytystilanteen mutta et ehdi osallistua, kuittaa huomanneesi tilanne tykkäämällä tai Twitterissä suosikiksi merkitsemällä. Se on kuin hymy toisen vitsille, vaikket itse kertoisikaan vastavitsiä.
- Älä venytä kyhnytyspuhetta päättymättömiin. Hyvälläkin tarinalla on loppunsa. Jos alat miettiä, että onkohan tämä jo liikaa, niin kyllä on. Lopeta kun on vielä kivaa. Voit päättää keskustelun hymiöön, peukutukseen, toivotukseen tai lyhyeen kommenttiin.
- Jos monenkeskinen vuorovaikutustilanne jatkuu mutta kaikki eivät osallistu, heidät kannattaa pudottaa pois vastaanottajalistasta. Muuten sivullisia kiusaa jatkuva spämmääminen, vaikka he eivät enää haluaisi osallistua.
- Muista, että kyhnytys ei ole itsetarkoitus, eikä sitä voi laskelmoida tai aikatauluttaa etukäteen. Tartu mahdollisuuteen, kun tilanne tulee eteen ja kulje hetki virran mukana.
Oreo ja KitKat hoitivat homman hienosti: http://digiday.com/brands/kitkat-oreo-do-real-time-twitter-banter/
Kun tällaisia huumoripläjäyksiä tulee vastaan, pitävät ihmiset kyllä huolen siitä, että juttu lähtee leviämään myös alkuperäisen kanavan ulkopuolelle.