Tämä on jatkopostaus. Esittelen tässä ekassa osassa kielitieteellisen ilmiön ja sen toteuman. Seuraavassa osassa annan vinkkejä sen hyödyntämiseen.
Kielitieteessä tunnetaan sana kyhnytyspuhe, joka on ikään kuin small talkia, rupattelua. Kyhnytyspuheen tehtävänä on pitää vuorovaikutuskanava auki, eikä sillä ole varsinaista faktasisältöä.
Kyhnytyspuhetta arjessamme on vaikkapa säätilan päivittely, tv-sarjan sutkauksien toistaminen tai ylipäätään vitsailu.
Kyhnytyspuhe on äärimmäisen tärkeää. Kun pidämme kanavaa auki toisen ihmisen kanssa, meidän on helpompi olla häneen yhteyksissä jossain isommassa ja tärkeässä asiassa.
Kuluneen vuoden aikana myös yritykset ovat siirtyneet kyhnytyspuheeseen. Näistä tyntyy jopa hauskoja keissejä, joita ihmiset seuraavat.
Aloitetaanpa tämänaamuisesta hyvien huomenten toivotuksesta, jonka Soneran asiakaspalvelu lähetti Valiolle, Veikkaukselle, Finnairille, DNA:lle, VR:lle ja muutamalle yksityishenkilölle:
@ValioFi @aelin_a @Veikkaus_help @FinnairHelps @DNA_Palvelu @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Voimakasta torstaita kaikille:) #sonera
— SoneraAsiakaspalvelu (@Sonera_palvelu) 6. helmikuuta 2014
Tähän vastasi saman tien DNA:n asiakaspalvelu, joka leikki sanoilla:
@Sonera_palvelu @ValioFi @aelin_a @Veikkaus_help @FinnairHelps @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Have an aweSoMe day! #DNA_fi
— DNA Asiakaspalvelu (@DNA_Palvelu) 6. helmikuuta 2014
// Myös Veikkaus reagoi nopeasti:
@DNA_Palvelu @Sonera_palvelu @ValioFi @aelin_a @FinnairHelps @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Iloa elämään ja SoMeen!
— Veikkaus Help (@Veikkaus_help) 6. helmikuuta 2014
// DNA jatkoi Veikkaukselle ajankohtaisesta aiheesta:
@Veikkaus_help @Sonera_palvelu @ValioFi @aelin_a @FinnairHelps @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Olisiko hyviä vinkkejä Sotshia varten?
— DNA Asiakaspalvelu (@DNA_Palvelu) 6. helmikuuta 2014
Sonera innostui leikkimään sanoilla:
@DNA_Palvelu @Veikkaus_help @ValioFi @aelin_a @FinnairHelps @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Paras veikkaus tarjoaa mitalikaffet ? 😉
— SoneraAsiakaspalvelu (@Sonera_palvelu) 6. helmikuuta 2014
Ja lopulta sivullinen kuluttajakin kehuu hauskaa keskustelua:
@Sonera_palvelu @DNA_Palvelu @Veikkaus_help @ValioFi @aelin_a @FinnairHelps @VRpalvelu @Karde @katleena @soalmila Helmi yritysdialogi! #SoMe
— Iiro Junnila (@JunkinSaha) 6. helmikuuta 2014
Mainiota toimintaa siis. ROI on kiistaton: lyhyellä ajallisella panostuksella saa mukavasti positiivista näkyvyyttä.
Mutta voivatko Finnair, VR ja Valio tehdä enää mitään? Postaan siitä kohta.
Välissä oli myös VR:n tervehdys, osoitettu pelkästään @Sonera_palvelu:lle 🙂
”@VRpalvelu
@Sonera_palvelu Samoin, työntäyteistä torstaita! /Arja”
Ai pahus, hyvä kun huomasit! Viisas veto VR:ltä.