Kieli kehittyy koko ajan. Niinpä päätin julkaista somesanaston, joka auttaa ymmärtämään nykysomen termejä ja ilmaisuja. Listasin nämä aakkosjärjestykseen.

Agendan haastaminen = tilanne, jossa minä puutun vastapuolen harhautuskeinoon ja siirrän puheenaiheen takaisin oleellisempaan asiaan. Agendan haastamista tarvitaan usein silloin, kuin asiaton toimija on yrittänyt harhauttaa keskustelun sivuraiteille.

Boikotti = tilanne, jossa minä havaitsen epäeettisen toimijan ja päätän lopettaa kyseisen toimijan tuotteiden tai palveluiden ostamisen. Boikotista on hyvä kertoa omalle verkostolle ja aktivoida heitäkin vastustamaan epäeettistä toimintaa. Seurauksena boikotin kohteelle voi olla liiketoiminnallisten tulojen estyminen.

Call-outtaaminen, call out = tilanne, jossa minä nousen vastustamaan epäkohtaa ja nimeän vastuullisen ikään kuin kutsumalla häntä esiin (engl. call out). Samalla saan muutkin huomaamaan tämän call-outatun ihmisen epäeettisen toiminnan. Call-outtaaminen on tärkeä toimintamalli, jolla pystyn haastamaan jonkun ihmisen hänen problemaattisista lausunnoistaan tai näkemyksistään. Call-outtaaminen on erityisen oleellista somessa, koska meidän pitää voida keskustella julkisesti ihmisten mielipiteistä.

Cancel-kulttuuri = tilanne, jossa joku muu kuin minä havaitsee mielestään vääränlaisen toimijan ja päättää lopettaa kyseisen toimijan tuotteiden tai palveluiden ostamisen. Cancel-toimintaa usein mainostetaan omalle verkostolle ja siten aktivoidaan heitäkin vastustamaan jonkin tahon toimintaa. Vakavana seurauksena uhrille voi olla esimerkiksi työpaikan menetys tai konkurssi.

Kampanja = tilanne, jossa minä otan kantaa ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen asiaan. Voin esimerkiksi kirjoittaa vetoomuksia, kohdistaa teräviä tviittejä asianosaisille, allekirjoittaa adresseja tai julkaista ponnekkaita mielipidekirjoituksia.

Kohu = tilanne, jossa joku muu kuin minä ottaa kantaa ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen asiaan. Kohussa agitoitu massa voi esimerkiksi kirjoittaa vetoomuksia, kohdistaa loukkaavia tviittejä asianosaisille, allekirjoittaa adresseja tai julkaista yksipuolisia mielipidekirjoituksia.

Maalittaminen = tilanne, jossa joku muu kuin minä vastustaa jotakin asiaa ja nimeää syylliseksi yksittäisen henkilön. Samalla hän yllyttää implisiittisesti seuraajansa hyökkäämään tämän kimppuun. Maalittaminen on vastenmielinen toimintamalli, jolla trolli pystyy haastamaan jonkun viattoman tämän asiallisista lausunnoista tai näkemyksistä. Maalittaminen on erityisen vaarallista somessa, koska meidän pitää pystyä turvaamaan ihmisille heidän mielipiteenvapautensa.

Mielenilmaus somessa = tilanne, jossa minä otan kantaa somessa tärkeään teemaan. Kohdistan teräviä tviittejä asianosaisille ja aktivoin verkostoani ja asiapoliitikkoja ottamaan kantaa. Mitä useampi kuulee mielenilmauksesta ja kertoo oman näkemyksensä, sitä parempi itse asialle.

Puuttuminen asiattomaan käytökseen = tilanne, jossa minä puutun jonkun loukkaavaan kielenkäyttöön ja suojelen aggressiivisen puheen kohdetta. Tavoitteena on luoda turvallinen keskusteluilmapiiri kaikille.

Somelynkkaus = tilanne, jossa joku muu kuin minä ottaa kantaa somessa mielestään tärkeään teemaan. Somelynkkaaja kohdistaa ilkeitä tviittejä asianosaisille ja aktivoi verkostoaan ja äärilaidan poliitikkoja ottamaan kantaa. Mitä useampi kuulee mielenilmauksesta ja haukkuu asianosaisia, sitä julmempaa se on.

Tonepolisointi = tilanne, jossa joku muu kuin minä puuttuu toisen tunneilmaisuun (engl. tone policing) ja ohjaa keskustelun pois itse asiasta. Tonepolisoinnin tavoitteena on syyttää uhria ”väärästä äänensävystä”.

Whataboutismi = tilanne, jossa joku muu kuin minä puuttuu toisen osapuolen sisältöihin ja yrittää siirtää puheenaiheen epäoleellisuuksiin (engl. what about). Whataboutismia käytetään usein silloin, kuin asiaton toimija haluaa harhauttaa keskustelun sivuraiteille.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.