Oletko sinäkin ollut joskus kolarin syytön osapuoli? Oletko ollut saamassa If-vakuutusyhtiöltä korvauksia, vaikka et ole sen asiakas? Haluatko lähettää Ifille poliisiraportin, jota Ifin vahinkotarkastaja itse on pyytänyt?
Tee se näin:
- Soita vahinkotarkastajalle ja kysy häneltä osoitetta.
- Vahinkotarkastaja ei muista sitä.
- Vahinkotarkastaja lupaa lähettää osoitteen "viestillä".
- Odota tekstiviestiä tai sähköpostia.
- Seuraavana päivänä puolisosi saa tekstiviestin: ”Sinulle on viesti If-kansiossasi”.
- Puolisosi saa heti perään myös sähköpostin: ”Sinulle on viesti If-kansiossasi”.
- Ihmetelkää yhdessä, mikä halvatun If-kansio.
- Pohtikaa, voisiko se olla jokin nettipalvelu.
- Menkää osoitteeseen www.if.fi.
- Etsikää sieltä painike ”If-kansio”.
- Kirjautukaa sisään pankkitunnuksillanne.
- Tarkistakaa yhteystietonne, koska ohjelma ei muuten päästä eteenpäin.
- Kertokaa, haluatteko jatkossakin tiedon "If-kansion viesteistä" a) meiliinne b) kännykkäänne.
- Tallentakaa ja hyväksykää tiedot.
- Pyyhkikää toistenne otsat.
- Etsikää luvattu viesti.
- Klikatkaa viesti auki.
- Viestissä lukee: ”Katso liite”.
- Klikatkaa liitteen kuvaketta.
- Tallentakaa liite.
- Avatkaa liite.
- Liitteessä on osoite.
Tähän prosessiin meni vain hieman yli vuorokausi. Ihanan kätevää!
Mukavaa nähdä että If:n kanssa asiointi on tehty helpommaksi siitä mitä se on ollut asiakkaana ollessa.
Suorastaan pakko urputtaa samalla asialla.
Tuossa kolmisen tuntia sitten palasin kotiin Tapiolasta, joka Lähivakuutukseen (ja toisinpäin) on yhdistymässä. Kävin hyväksymässä nipun vakuutustarjouksia.
Vaihdoin kaikki yritykseni pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset, yrityksen ajoneuvojen vakuutukset, perheeni tapaturma-, henki-, sairaskulu- ja matkavakuutukset, kodin irtaimistovakuutuksen, kahden peräkärryn ja kolmen harrasteajoneuvomme vakuutukset, Ifistä ”Tapiola-Lähivakuutukseen”. Hinta ei ollut halvempi kuin If:n, mutta Tapiolassa asioitamme hoitaa nimetty ihminen, jolle kaikissa edellämainituissa vakuutusasioissa saan soittaa hänen suoraan numeroonsa.
Vakuutusyhtiön vaihto oli yhden puhelun lopputulos. If:n valtakunnallisessa numerossa yhdistettiin minut yksinkertaisen vakuutussisältöäni koskevan kysymykseni kanssa neljä kertaa eteenpäin, jonka jälkeen vastasi henkilö, joka ystävällisesti pyysi minua tarkistamaan asian If-kansiostani.
Myös minä toistin Katleenan yllä olevan operaation, alkaen kohdasta ”mikä halvatun If-kansio”, mutten löytänyt vastausta alkuperäiseen kysymykseeni edes kahlattuani kansiossani yli puoli tuntia. Laitoin lopulta sähköisen yhteydenottopyynnön, seuraavana päivänä sain puhelun ja vastaukseni kysymykseeni viidessä minuutissa. Teki mieli hurrata?
Yhden korvauskäsittelyn olen käynyt If:n kanssa läpi, ajoin puhelimeni päältä autolla (vahingossa huom.), soitin Ifiin numerotiedustelun kautta, asia oli ilmoitusluontoinen ja rahat seuraavana päivänä tililläni. Tämä ”1 positiivinen kokemus/ kuuden vuoden periodi” ei kuitenkaan riittänyt paikkaamaan yleistä asioiden hoidon hankaluutta kiireisessä arjessani.
Haa, en siis ole ainoa, joka on saanut Ifiltä mutkikasta palvelua. Kukahan siellä keksii näitä prosesseja?
Enkä edes uskalla ajatella, mitkä ovat T. Seppälän kokemukset. 😀
Hiljattain sain tuskailla samaisen If-kansio-hässäkän kimpussa. Kun anoin korvausta, asiakaspalvelijat katsoivat viisaaksi lähettää kaikki lisätietokyselynsä ja vastauksensa vaimolleni. Olen nimittäin vain vakuutuslaskuun kirjattu maksaja.
Muuten ihan soma homma, mutta kun puolisoni ei ole koskaan ilmoittanut yhtiölle puhelinnumeroaan tai sähköpostiosoitettaan. Puhumattakaan, että hän olisi joskus kuullut jostain If-kansiosta.
Siinä sitten ihmeteltiin useaan otteeseen viikkokausia, miksei If suostu vastaamaan mihinkään viesteihini. Kävi ilmi, että kyllä he olivat vastanneet. Me emme sitä vain voineet tietää, koska siitä ei tullut koskaan tietoa mihinkään käytössämme olevaan viestivälineeseen.
Annoin järjettömästä käytännöstä monta kertaa palautetta. Sain niihin vain tyypillisiä "joopa joo, hyppää taukki pituutta" -vastauksia. Onhan se selvä, että asiakas on tyhmä, jos hän ei telepaattisesti aavista, mihin mustaan aukkoon firma milloinkin viestejään paiskoo.
Kaikkiaan If-kansio on taas esimerkki siitä, millaisia älyvapaita rakennelmia suomalaiset byrokraatit nikkaroivat tietoturvahysteriansa ajamina.
Jos minä asiakkaana haluan viestit ihan tavalliseen sähköpostiini, siitä muka koituvien tietoturvaongelmien ei luulisi olevan lähettäjän ongelma. Tätä yksinkertaista logiikkaa on mahdoton saada läpi, kun vastapuolella on vakuutusyhtiön vainoharhaisuudesta voimansa ammentavia kamreereja.
Uskomatonta säätämistä Ifiltä. Luulin, että vain me ulkopuoliset olemme Ifille turhaa tauhkaa, mutta ilmeisesti If kohtelee samalla tapaa myös omia asiakkaitaan.
Olet kuitenkin jatkanut Ifin asiakkaana? Minä nimittäin olen tästä kolariepisodista vetäissyt nenääni sellaiset palkokasvit, että en hevillä siirtyisi Ifille pulittamaan vakuutusrahojani.
Tietoturvan suhteen ollaan tosiaan monesti hysteerisiä. Lisäksi ongelmana on se, että iso organisaatio rakastuu prosesseihinsa. Joustavuus on tuntematon käsite: "Jos kerran lähetämme supersuojatussa kanavassa lääkärintodistukset, niin kyllä lähetämme siellä joka hiivatin nippelitiedon, jopa oman osoitteemme."
Tekisi mieli hankkia Ifiltä jokin pieni peräkärryvakuutus. Sitten voisin lähettää Ifille vastaavia meilejä:
"Olette saaneet suojatun viestin Katleena-kansioon."
Mulla on melkein positiivinen kokemus if:istä. Kun mun auto kolaroitiin tammikuussa lunastuskuntoon ja syyllisen vakuutusyhtiö oli If, onnistui homma kohtuullisesti. Lunastuspäätös oli myönteinen ja korvaussumma oikeiudenmukainen, eikä päätöksen saamiseenkaan mennyt kuin pari viikkoa. Kuitenkin aika lyhyt aika If:iltä ”harkita tätä tilannetta perusteellisesti”.
Toki tarvitsin uuden auton jo kolmen päivän päästä kolarista, mutta uskoin siinä kohdassa kaikkia niitä kuutta ammattilaista (poliisi, palomies, hinausautonkuljettaja, tuttu automekaanikko, korjaamopäällikkö ja autovahinkokeskuksen edustaja) jotka olivat jo sanoneet, että autoni menee lunastukseen ja uskalsin ostaa uuden auton, vaikka If vielä harkitsi tilannetta.
Hyvä kuulla, että If on myös onnistunut. 🙂
Onneksi sait rahat nopeasti. Tilanteesi oli varmasti selkeämpi, koska lunastuskunto on ollut helpompi todeta. Ehkä myös sinun kolarissasi vastapuoli teki nopeasti vahinkoilmoituksen. Meillähän vastapuoli on ollut hiljaa kuin hiiri pissalla.
Pidetään peukkuja, että meidänkin perheen tilanne ratkeaa ennen juhannusta.
Ifistä saanut niiiin tarpeekseni, olen vahingonkärsijäosapuolena autovahingossa, vahingon aiheuttajalla vakuutus ifissä, kohteluni pöyristyttävää, onneksi jouduin tämän tapauksen takia tekemisiin ifin kanssa, enpä erehdy valitsemaan tätä yhtiötä hoitamaan omia vakuutuksiani, en kuuna kullan valkeena…
Ostin auton lauantaina. Olin epävarma, kannattaisiko tehdä vakuutuksenosto ennen kuin pääsee arkipäivänä konttoriin. Menin ifin sivuille ja rupesin tekemään vakuutuksen ostoa. Sitten systeemi katkaisi ja sanoi yhteydessä olevan häiriötä ja pyysi odottamaan ja yrittämään hetken päästä uudelleen. Odotin ja yritin hetken päästä uudelleen. Kirjauduin sisään ”kansiooni” ja aloin taas täyttää autovakuutusostoonlinekaavakekökkötraktorisekamelskaa… kunnes pankkitunnusten varmennuksen jälkeen taas sivusto heitti minut ulos ja ilmoitti, että yhteydessä tapahtui virhe ja pyysi minua odottamaan ja yrittämään hetken kuluttua uudelleen.
Jätin homman sikseen ja päätin että menen maanantaina konttoriin tekemään ilmoituksen.
Myöhemmin illalla menin katsomaan sähköpostiani. HEH-HEH! Siellä oli Ifiltä ilmoitus onnitteluineen, että olen ostanut KAKSI vakuutusta… ja jopa viestin lopussa kehotus: ”Ole huoleti, me autamme sinua.”
Hauskaa suomalaista systeemiä! Kirjauduin Ifissä taas ”kansiooni”, siellä näkyi vain vanhan seisonnassa olevan autonromuni vakuutus, mutta ei mitään mainintaa edellä mainituista kahdesta vakuutuksesta.
Laitoin viestin Ifille, jossa käskin selvittämään asiaa ja peruuttamaan nuo ”ostot”.
Arvaatte varmaan miten tämä tarina tulee jatkumaan….
Tänne oli tullut kommentti iäkkäältä pariskunnalta. Kommentissa näkyivät pariskunnan koko nimet, asuinpaikkakunta ja auton rekisterinumero. En julkaise sitä, koska se sisälsi liikaa yksityistietoja.
Terveisiä kuitenkin Kaleville ja Marjatalle. Toivottavasti auto-ongelmanne ratkeaa.
Ettehän enää koskaan kirjoita nettiin yksityistietojanne, koska muuten ne voivat päätyä huijareiden käsiin. Olkaa mieluummin yhteyksissä suoraan vakuutusyhtiöön tai kuluttaja-asiamieheen. Valitettavasti auto-ongelmat eivät ratkea jättämällä viestejä väärille verkkosivuille.
Tsemppiä kevääseen!