Asiakkaani painivat monesti muutosprosessien kanssa. Kaikki järkisyyt ovat muutoksen puolella, mutta silti osa ihmisistä haraa vastaan.
Miksi kummassa ne haraavat? Pitäisikö ihmisille tarjota vielä enemmän järkisyitä? Vai lisää tunnetta? Tarvitaanko paikalle joku tulisieluinen puhuja tai karismaattinen muutosvalmentaja? Tai mitä jos vain pakotettaisiin sakki uskomaan?
Hahmotan itse päätöksenteon mallit nelikentän avulla. Kaavion ideana on se, että jos muutos halutaan saada läpi, silloin jokaiselle päätöksenteon mallille pitää tarjota jotakin. Kurkkaa Slidesharessa olevat diat läpi, niin saat kiinni ajattelustani.
Olen käyttänyt tätä nelikenttää muutaman asiakkaan kanssa. Tällä viikolla eräs asiakas toivoi kaaviota julkiseksi, jotta siihen voisi viitata. Niinpä latasin matskun Slideshareen (ja lupaan purkaa tätä paremmin auki myös seuraavassa kirjassani).
Jos tästä oli hyötyä tai jos haluat tarkentaa jotakin, niin kirjoita kommentti alle.
PS. En muuten ole käyttänyt Slidesharea moneen vuoteen. Mikään ei näyttänyt siellä muuttuneen. Hassu tunne.