Tilauspostaus: henkilöbrändin määrittelytreeni

Katleena Kortesuo

Tänään oli Lisää otsikko napsauttamalla -kirjan julkkarit. Näytin siellä henkilöbränditreenin, jolla voi määritellä oman somepresenssinsä.

(Jos vihaat termejä henkilöbrändi ja somepresenssi, tässä suomennos: tämän treenin avulla voit auttaa muita ihmisiä hahmottamaan sitä, mitä osaat ja kuka olet.)

Twitterissä kaipailtiin treenin ohjeita.

Kyseessä oleva 60 sanan treeni on esitelty vanhassa opuksessani Karisman käsikirja. Pistetään se siis myös tänne. Tässä tulee sanasta sanaan johdantoineen:

* * *

Suomessa asuu noin 5,4 miljoonaa uniikkia ihmistä. Jokainen on oma ainutlaatuinen yksilönsä.

Miksi silti jotkut jäävät paremmin mieleen kuin toiset? Karismaattista ihmistä ei hevin unohda, mutta monet muut katoavat muistista itsestään, ellet erityisesti kiinnitä heihin huomiota. Heille on varattu erityisen välinpitämättömiä nimityksiä: tylsimys, seinäruusu, harmaavarpunen, hajuton ja mauton.

Jokaisessa meissä on sekaisin yleisiä piirteitä ja harvinaisia piirteitä. Jos tuomme ilmi vain niitä yleisiä, uppoamme valtavirtaan. Esimerkiksi työpaikkahakemuksessa on rajattu tila, joten sinne ei kannata kertoa olevansa “lukemista ja lenkkeilyä harrastava markkinoinnin opiskelija”, koska sellaisia on satoja. Sen sijaan kannattaa kertoa – tietenkin totuudenmukaisesti – olevansa “muroja inhoava vimmaisesti lenkkeilevä markkinoinnin tuleva ammattilainen”. Tällainen kombinaatio on aivan yhtä tosi, mutta se on mielenkiintoisempi.

Jos haluat luoda uniikin kombinaation, listaa paperille 30-50 (edit: nykyään kannatan 60–70) ominaisuutta tai kiinnostuksen kohdetta itsestäsi. Tein tällaisen omalta kohdaltani:

(Noin 50 sanaa, jotka kuvaavat minua ja kiinnostuksen kohteitani)

Jos listasit tarpeeksi ominaisuuksia, loit saman tien uniikin kombinaation. Toista kaltaistasi ei ole. Ongelmana on se, että et pysty viestimään kenellekään yhdessä kohtaamisessa tätä kombinaatiota kokonaan. Niinpä täytyy valita.

Kaikki yllä listaamani asiat ovat tosia, mutta kun valitsen niistä 4–5, syntyy varsin erilaisia ihmiskuvia.

(Valittu sanoista seuraavat: bloggaaminen, viestintä media, Twitter, markkinointi ja uutiset.)

Yllä oleva yhdistelmä on sellainen, joka pätee Suomen tuhansiin viestintäosaajiin: olemme kaikki mediaa ja markkinointia seuraavia bloggaajia ja Twitter-aktiiveja. Niinpä minun ei kannata viestiä olevani tällainen (vaikka toki olenkin).

Seuraava kombinaatio on aivan yhtä huono valinta:

(Valittu sanoista seuraavat: selluliittia, huomionhakuinen, väittelynhaluinen, polvivaivoja, kielenkorjaaja ja kärsimätön.)

Kuka haluaisi tehdä töitä kärsimättömän ja väittelynhaluisen ihmisen kanssa, joka valittaa vaivoistaan? Meillä kaikilla on pieniä tai isoja terveysongelmia, mutta älä ota niitä koskaan puheeksi muiden kuin läheistesi kanssa.

Blogiini olen valinnut alla olevan yhdistelmän:

(Valittu seuraavat: liberaali, viikinkimiekkailu, rastat, yhteiskunta, markkinointi ja viestintä.)

Tämä on tarpeeksi outo kokoonpano, jonka avulla bloggaajan persoonallisuus erottuu muista.

Tämän harjoituksen avulla jokaisesta meistä on mahdollista tehdä uniikki (tai tuiki tavallinen) kombinaatio. Karismaattinen ihminen valitsee uniikin.

3 kommenttia

  1. Tämä oli hyvä treeni, ei vain somea ajatellen, vaan muutenkin toimiva kokonaisuus. Tämä auttaa myös hahmottamaan omaa olemusta ja sitä, mitä puolia tuo itsestään esiin. Kiitos!

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.