Otsikko on nopea laatia, kun muuntelee hieman vanhaa hääpuvun muistisääntöä:
Something new,
something dead,
something borrowed,
something red.
Toki muistakin otsikointitapoja on, mutta tässä on neljä hyvää:
- Uutisotsikossa pitää tietenkin olla uusi asia. Jos aihe ei ole uutisoitavissa, käytä otsikossa tuoretta sanaa tai vertausta. Kun keksit uutta, ihmisten uteliaisuus herää.
- Kuolema on kiinnostavaa. En puhu nyt ihmisen kuolemasta, vaan otsikko voi julistaa kuolleeksi trendin, aikakauden, palvelun, median tai vaikka yrityksen.
- Lainaa vanhaa sanontaa, mainoslausetta tai laulun nimeä – ja muokkaa sitä: intertekstuaalisuudesta olen puhunut ennenkin.
- Punaisuus tarkoittaa väitettä, provokaatiota. Ota otsikossa selkeä kanta johonkin: kiellä tai käske.