Uusi muistisääntö hyvän otsikon tekoon

Katleena Kortesuo

Otsikko on nopea laatia, kun muuntelee hieman vanhaa hääpuvun muistisääntöä:

Something new,
something dead,
something borrowed,
something red.

Toki muistakin otsikointitapoja on, mutta tässä on neljä hyvää:

  1. Uutisotsikossa pitää tietenkin olla uusi asia. Jos aihe ei ole uutisoitavissa, käytä otsikossa tuoretta sanaa tai vertausta. Kun keksit uutta, ihmisten uteliaisuus herää.
  2. Kuolema on kiinnostavaa. En puhu nyt ihmisen kuolemasta, vaan otsikko voi julistaa kuolleeksi trendin, aikakauden, palvelun, median tai vaikka yrityksen.
  3. Lainaa vanhaa sanontaa, mainoslausetta tai laulun nimeä – ja muokkaa sitä: intertekstuaalisuudesta olen puhunut ennenkin.
  4. Punaisuus tarkoittaa väitettä, provokaatiota. Ota otsikossa selkeä kanta johonkin: kiellä tai käske.

 

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.