Kävin juuri läpi erään hankkeen yhteenvetoja. Materiaaleissa oli usean eri ammattikouluttajan diaesityksiä.

Silmäni vuosivat verta. Aivoni myös.

Tunnustan, että hieman järkytyin ammattikouluttajien diaesitysten tasosta. Niinpä päätin koota yhteen viisi vinkkiä, joiden avulla vältät pahimmat diamokat.

1) Yhteenvetodiat eivät saa olla samoja kuin koulutusdiat.

Koulutusdioilla oleellista ovat visuaalisuus ja isot kuvat, sillä tieto ja tarinat tulevat kouluttajan suusta. Dioilla oleva iso tekstimassa vaikeuttaa ymmärtämistä koulutustilanteessa.

Sen sijaan jälkikäteen lähetettäviä yhteenvetodioja lukevat myös ne, jotka eivät ole olleet mukana koulutuksessa. Niinpä kuviin tarvitaan tarkennukset ja kuvatekstit.

Kenellekään ulkopuoliselle ei ole iloa sellaisesta yhteenvetodiasta, jonka keskellä on yksi iso ruusu. Kukkakuvat ovat toki kivoja, mutta lukijan pitää voida ymmärtää, miten ruusu liittyy koulutuksen sisältöön.

Ja kyllä: tämä tarkoittaa kouluttajalle vaivannäköä. Hänen pitää tehdä erikseen koulutusdiat ja erikseen yhteenvetodiat, koska niiden käyttötapa ja kohderyhmä ovat täysin erilaiset.

2) Älä kopioi toisten piirtämiä graafeja tai kaavioita.

Kuvitellaanpa, että oma diapohjasi on puna-musta-valkoinen. Löydät netistä upean graafin, joka on violetti-turkoosi-pinkki. Kopioit innoissasi kuvan omaan esitykseesi (luvatta, tietenkin).

Lopputuloksena olet rikkonut a) tekijänoikeuslakia ja b) omaa visuaalista ilmettäsi. Toisten piirrokset ja valokuvat ovat useimmiten itsenäisiä teoksia, eikä niitä saa käyttää luvatta, vaikka mainitsisit kuvan lähteen omassa esityksessäsi. Lisäksi esityksestäsi tulee visuaalisesti sekava.

Jos siis löydät mahtavan kaavion tai graafin, jossa on kiteytettynä jotain oleellista, piirrä sen pohjalta omasi. Lisää kuvan alalaitaan tieto siitä, kuka on tehnyt alkuperäisen. Ideoita saa nimittäin lainata ja kreditoida, mutta toisten valmiita kuvia ei saa eikä kannata pölliä.

Miksi nostan tämän esille? Siksi koska kyseisen hankkeen kouluttajista kolme oli kopioinut Sanna Tarssasen elämyskolmion sellaisenaan omiin materiaaleihinsa. Yhdelläkään kouluttajalla kolmio ei sopinut kouluttajan omaan visuaaliseen ilmeeseen. Kaiken lisäksi tämä tarkoittaa sitä, että kurssin osallistujat ovat saaneet silmilleen tismalleen saman kuvan vuorotellen kolmelta eri kouluttajalta. Mahtoi olla ilahduttavaa istua siinä viimeisessä tilaisuudessa ja nähdä taas kerran se sama helkutin kuva. (Toki kunnia pitää antaa Tarssaselle ja Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskukselle, jotka ovat luoneet hyödyllisen kaavion.)

3) Mieti, miten esität dioillasi sitaattioikeuden mukaiset lailliset kuvakaappaukset.

Monesti dioilla joutuu esittämään näytteen vaikkapa jonkin yrityksen verkkosivuista, median julkaisemasta otsikosta tai tapahtuman markkinoinnista. Tässä on kyse sitaattioikeudesta, joka on täysin laillista. Et siis käytä koko teosta, vaan esität siitä osan, jotta voit kommentoida sen laatua tai sisältöä. Usein sitaattioikeus toteutetaan käytännössä kuvakaappauksena.

Mieti etukäteen, miten esität nämä aineistossasi. Jos nimittäin materiaalisi on täynnä kuvakaappauksia eri toimijoilta, se on visuaalisesti yhtä sillisalaattia. Olisiko siis mahdollista yhtenäistää kuvakaappauksia vaikkapa lisäämällä kuviin samanlaiset kehykset, muuttamalla ne kaikki mustavalkoisiksi tai käyttämällä aina samaa kallistuskulmaa? Entä kannattaako koko materiaalia rakentaa toisten aineistojen ja kuvakaappausten varaan?

4) Pidä teksti luettavana.

Kun teet yhteenvetodioja, niissä on väkisinkin tekstiä enemmän kuin varsinaisissa koulutusdioissa on ollut. Joudut tekstittämään kuvia ja lisäämään dioille ne ydinasiat, jotka kerroit koulutuksessa ääneen.

Tämän vuoksi noudata seuraavia saavutettavuuden perussääntöjä:

  • Älä käytä suuraakkosia eli tikkukirjaimia. Ne ovat hitaampia lukea, koska virkkeiden rajat katoavat. Suuraakkoset vaikeuttavat myös lukivaikeuksista kärsivien oppimista. (Suuraakkoset voivat toimia jossain yksittäisessä otsikossa, mutta niillä ei voi kirjoittaa isoa tekstimassaa.)
  • Älä tasaa tekstiä keskelle, vaan käytä vasemmalle tasattua tekstiä, jossa oikea laita on liehureuna. Tämäkin nopeuttaa lukemista, koska jokainen rivi alkaa samasta kohdasta. Keskitetyssä tekstissä rivit alkavat eri kohdista, jolloin silmä joutuu hakemaan oikeaa paikkaa.
  • Älä korosta yksittäisiä sanoja pitkin poikin tekstiä. Jos tekstin keskellä on yhtäkkiä lihavoituna tai värillä korostettuna yksittäisiä sanoja, lukijan katse siirtyy ensimmäisenä niihin. Silloin asiayhteys katoaa, koska irralliset sanat eivät merkitse lukijalle mitään. Jos haluat korostaa jotain oleellista asiaa, sijoita se kappaleen alkuun ja lihavoi se siellä (kuten olen tehnyt tässä).

5) Karsi turha sälä pois.

Visuaalinen meteli raastaa silmiä. Varsinkaan kiireinen tai keskittymisongelmainen lukija ei saa selvää kokonaisuudesta, jos dia on täynnä erilaisia elementtejä, logoja, taustakuvioita, valokuvia, tekstiä ja piirroksia.

Vanha totuus on, että yksinkertainen on kaunista – mutta ennen kaikkea yksinkertainen on älykästä. Yksinkertaisuus kertoo siitä, että asia on pohdittu, mietitty ja kiteytetty. Sen sijaan sekavuus kertoo siitä, ettei kouluttaja osaa priorisoida eikä keskittyä oleelliseen.

Jos diaesitykseen vaaditaan välttämättä työnantajan logo tai EU-hankkeen logo, niin käytä niitä vain kansidialla ja viimeisellä kiitos- ja yhteystietodialla. Jätä pois päivämäärät ja sivunumerot diojen alalaidasta.

Jos dia uhkaa silti tulla täyteen, jaa se suosiolla kahdelle eri dialle. Älä yritä tunkea kaikkea yhteen kuvaan.

* * *

PS. Ohessa sama sisältö eriteltynä dioihin kahdella eri tavalla. Käytin pohjana omaa toukokuista yhteenvetodiaani, jonka editoin epäluettavaan muotoon. Toivottavasti oma diasi on mallia A eikä mallia B.

(Otsikko) Päättäjäviestinnän tehot tulevat määrästä tai mandaatista. (Alaviite) Laatu tarvitaan silti aina molempiin. Päättäjillä ei ole aikaa epäselvään tai huonosti suunniteltuun viestintään. (Kaavio 1 esittää määrää. Kuvateksti) Suora kansalaispalaute on määrältään merkittävä – mutta onko se aina laadukasta? (Kaavio 2 esittää mandaattia. Kuvateksti) Monen toimijan antama mandaatti on uskottava. Myös laadusta on helpompi huolehtia.
Malli A on alkuperäinen diani. En ole mikään Visuaalisuuden Vouti enkä Powerpointin Päällikkö, mutta selkeydestä en tingi. Tekstin pitää olla luettavaa ja kuvat täytyy asetella siististi. Vedin toukokuussa kyseisen koulutuksen fläpeillä kuten aina, ja tämä on siis osallistujille jälkikäteen lähetetty yhteenvetodia.

 

Malli B on editoitu rumaksi. Sisältö on täysin sama, mutta kaikki muu onkin sitten pielessä. Teksti on epäselvää, koska sitä on keskitetty turhaan ja sanoja on korostettu epäloogisesti sieltä täältä. Bonuksena kuvaelementit ovat vinksin vonksin, ja ne edustavat keskenään erilaisia tyylejä. Niinpä dia on luotaantyöntävän sekava. Surullista on, että tämä esimerkkini ei ole edes liioiteltu. Laskin, että käytin jopa vähemmän elementtejä kuin niissä ammattikouluttajien hankemateriaaleissa, joita luin tätä postausta varten.

 

* * *

Rakas ammattikouluttaja, diasi ovat käyntikorttisi ja näyteikkunasi. Tee niistä sellaiset, että sinua suositellaan eteenpäin.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.