Tänään VR yllätti myönteisesti. Kiukkuilin aamulla blogissa junan myöhästymisestä ja kuulutusten puutteesta. Muutaman tunnin sisällä sain kommentteihin asiallisen ja positiivisen vastauksen VR:n viestintäpäälliköltä Mika Heijarilta.

Tästä esimerkistä voisi moni virasto ja yritys ottaa mallia. Nopean ja julkisen kommentoimisen hyödyt organisaatiolle ovat selkeät:

1) Pääset esittämään oman kantasi asiallisesti ja neutraalisti.
2) Osoitat kuuntelevasi asiakkaitasi.
3) Hivelet bloggaajan itsetuntoa vastaamalla henkilökohtaisesti. Tämä jos mikä on sitouttamista.
4) Julkinen vastaaminen on tehokasta: vakuutat yhdellä kertaa paitsi yhden valittajan, myös koko hänen lukijakuntansa.

Jos katson itseäni VR:n näkökulmasta, olen todennäköisesti unelma-asiakas. Purnaan, kitisen ja kärttyilen, mutta silti olen matkustanut Hämeenlinnan ja Helsingin väliä junalla jo 16 vuotta – ensin opiskelijana ja sittemmin työmatkalaisena.

VR on kallis, mutta se on myös luontoystävällinen. Mukava bonus on sekin, että matka-ajan pystyy käyttämään hyödyksi. En missään nimessä vaihda junaa autoon enkä bussiin, mutta jatkan kyllä valittamistani aina lehtikeleillä, pakkaskeleillä, hellekeleillä ja lumikeleillä.

2 kommenttia

  1. Kyseisenä (20.10.2010) aamuna olin Pasilan asemalla tarkoituksenani vaihtaa Z-junasta A-junaan Leppävaaraan. Myöhästyminen omasta koulutuksestani oli selvää, kun tiedotettiin teknisestä viasta. Ensimmäinen kuulutus oli, että A-juna tulisi noin kymmenen minuuttia myöhässä. Toinen kuulutus oli että seuraava A-juna lähtee raiteelta 17. Ihan hyvä tieto, mutta Pasilassa on vain 9 raidetta. Myöhemmin tuli uusi kuulutus, jossa jo saatiin A-juna raiteelle 9 Pasilassa.Takasin tullessa oli vielä ongelmia. Juna oli myöhässä ja junassa eivät kuulutukset toimineet. Mutta konduktööri iloksemme kulki juna läpi ja kertoi mihin ollaan menossa ja missä pysähdytään seuraavaksi. :)Muutoin kyllä ihmettelen VR:n asiakaspalvelu koulutusta. Eikö kondutööreille kouluteta, että voisivat sanoa vaikka päivää tullessaan vaunuun. Ohi mennään ja mutinaa korkeintaan kuuluu. ?????

  2. Balee, kiitos kommentista!Ehkä VR:llä on kahden tason konduktöörejä? Pitkänmatkanjunissa nimittäin konduktöörit tervehtivät lähes aina, joten he ehkä ovat niitä parempia ammattilaisia. Sitten taajamajuniin otetaan huonommat konduktöörit, jotka eivät tervehdi. 😀

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.