Annan vielä lisää vinkkejä Talent Partnerseille, ja tällä kertaa neuvoni kohdistuvat laajempiin seikkoihin.

1) Älä kutsu mukablogia blogiksi.

TP:n sivuilla on ”blogi”, joka ei missään nimessä ole blogi. Siinä ei ensinnäkään ole kommentointi- ja keskustelumahdollisuutta (paitsi sähköpostitse). Toisekseen blogipostaukset ovat aivan liian massiivisia, eivätkä ne edes tekstilajina vaikuta postauksilta. Kysymys on pikemminkin asiantuntija-artikkeleista, joiden yksittäiset tekstikappaleet ovat kymmenrivisiä.

Homma korjaantuu kahdella tavalla:
– joko TP ryhtyy kutsumaan palstaansa ”Näkökulmiksi” tai ”Kirjoituksiksi”
– tai TP hankkii käyttöönsä blogialustan kommentointimahdollisuuksineen ja tunnisteineen.

Huvittavinta on, että TP kannustaa kaikkia lähtemään mukaan sosiaaliseen mediaan. Pitäisikö TP:n ensin perehtyä itse siihen, mitä sosiaalinen media on?

Edit klo 8.12: Tästä asiasta oli huomauttanut Katri Lietsala Twitterissä jo tammikuussa: ”Talent Partners unohti kommentointimahdollisuuden ja syötteen. Ei tämä ole minusta blogi. http://bit.ly/8yvmJp

2) Jos teet nettikyselyn, käytä asiantuntijoita.

Talent Partners käytti kyselyssään Digiumin ohjelmistoa. Kysely oli kuitenkin amatöörimäisesti tehty. Olen varma, että Digiumilta tai miltä tahansa tutkimusyritykseltä olisi saanut ainakin seuraavat vinkit kyselyn tekoon:

A) Vähennä tekstin määrää reilusti.

B) Selkeytä tekstejä paremmiksi.

C) Mukauta kyselyä vastaajan mukaan.
– Ensinnäkin kun ihminen vastaa aluksi olevansa a) yrittäjä b) rahoittaja c) viranomainen, ei ehkä kannata kysellä samoja asioita kaikilta ryhmiltä.
– Toisekseen kun ihminen vastaa, ettei ole lukenut elinkeinostrategiaa, on turha kysyä häneltä monta kysymystä kyseisestä pumaskasta. Muuten tuloksena on liuta EOS-vastauksia.

Pahoittelen kärkevää sävyäni. Kirjoitan tätä tekstiä sunnuntaiaamuna, koska lapset ystävällisesti herättivät minut ennen kuutta. Onneksi on blogi, jossa voi kiukutella.

5 kommenttia

  1. Tämä TP:n verkkokysely aihe oli loistava kokonaisuus!! Kudos Katleena. Liian usein konsulttiyritykset sortuvat teennäiseen ihmisten kuunteluun esim tällaisen strategiaprosessin osana. Aitoa osallistuttamista, Wisdom of Crowds:ia ja kahden suuntaista kommunikaatiota on hyvin vähän. Itse en todellakaan jaksa lukea ja vastailla tämän kaltaisiin kyselyihin eikä olemattomat blogit paljon uskottavuutta lisää. Itse asiassa vastaavan näköisen blogin näkeminen jopa laskee yrityksen kiinnostavuutta potentiaalisena työantajana tai kumppanina.Jotta moderni bottom-up strategiaprosessi toteutuu tarvitaan kyllä siihen muutakin kuin pari asteikolla 1-5 annettua mielipidettä. Tämä ei kyllä ole vain TP:n ongelma vaan melkein suomalainen perisynti. Mistä ratkaisu?Ystävällisin terveisin,Tero Isokauppilahttp://isokauppila.blogspot.com/Ps. Hyvä blogi sulla muutenkin.

  2. Ehkä kaikkein isoin ongelma tuossa alkuperäisessä tekstissä on kuitenkin se, että se jaarittelee loputtomiin kyselystä ja sen suorittavasta tahosta. Sen sijaan siinä ei millään tavalla puhutella lukijaa tai anneta syytä vastata kyselyyn (tai kiinnostua siitä ylipäätään). Tätä nyt toistelevat monetkin, esimerkiksi Seth Godin tässä videossa."It's not about you!"

  3. Kiitos kommenteista!Tero, tervetuloa blogiini! Aito suomalainen konsulttipuppu on mielenkiintoinen teema, koska se on alati kasvava luonnonvara. Pahinta on, että joskus sujuvien fraasien alle piiloutuu kiireisyyttä, osaamattomuutta, rahastamista tai pinnallisuutta.Olen itse asiassa ajatellut kirjoittaa seuraavan kirjani juuri selkeästä tekstistä. Esimerkkiaineisto löytyy helposti talousalan konsulttifirmojen sivuilta.Kimmo, lukija on tosiaan jäänyt Talent Partnersin teksteissä unohduksiin. Yritin tuoda edellisen postaukseni vikassa kehitysehdotuksessa lukijaa mukaan, mutta sama temppu pitää ilman muuta tehdä läpi koko tekstin. Pitäisi päästä irti minäminä-kielestä, ja siirtyä sinä-kieleen.

  4. Mitenköhän tuolla konsulttipupulla voitaisiin korvata muita luonnonvaroja? Saataisiin vihreä yhteiskunta. Tosin ihmiset saattaisivat alkaa tehdä itsemurhia, ellei sitä piilotettaisi jonnekin erityisiin tuotantolaitoksiin..

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.