Seuraava kirjani tulee käsittelemään selkeän tekstin kirjoittamista – kustantaja ei tosin vielä ole varmistunut.

Sain lisäpotkua kirjoittamiseen juuri äsken saapuneesta meilistä. Sen lähettäjänä oli Sonera. Viesti oli peruspiirteissään ymmärrettävä, mutta silti kehittämisen varaa oli rutkasti.

En käy koko meiliä läpi, mutta otan esille muutaman seikan, joka parantaisi tekstiä huomattavasti.

1) Käytä kunnon verbiä, jos vain voit.
2) Jos yhdyssanan viimeinen osa ei tuo mitään lisäarvoa, jätä se pois.

Ei näin: sähköpostiliikenteen määrä on jyrkässä kasvussa
Vaan näin: sähköpostien määrä kasvaa jyrkästi

3) Opettele edes perussäännöt pilkutuksesta.
4) Vältä lauseenvastikkeita.

Ei näin: sekä oikeita viestejä, että leimattuja roskapostiviestejä
Vaan näin: sekä oikeita viestejä että leimattuja roskapostiviestejä

Ei näin: Ystävällisin terveisin,
Vaan näin: Ystävällisin terveisin
Ei näin: Viestien määrän kasvaessa, myös roskapostiviestien määrä kasvaa samassa suhteessa.

Vaan näin: Viestien määrän kasvaessa myös roskapostiviestien määrä kasvaa samassa suhteessa.

Tai vielä paremmin ilman lauseenvastiketta: Koska viestejä tulee enemmän, myös roskapostien määrä kasvaa samassa suhteessa.

5) Tuo tekstiin persoonat.

Ei näin: Sinua palvelee mielellään myös yritysasiakaspalvelumme numerossa 0200 18818 arkisin 8.00-16.30.
Vaan näin: Palvelemme sinua mielellämme yritysasiakaspalvelussa numerossa 0200 18818 arkisin 8.00-16.30.

Ei näin: Muutos ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaalta.
Vaan näin: Asiakkaanamme sinun ei tarvitse tehdä muutoksen eteen mitään.

Tietenkään jokaista sähköpostia ei tarvitse viilata loppuun asti, mutta jos jakelussa on tuhansia ihmisiä, meili voisi olla tolkullinen. Kunnon oikoluvun ansiosta viesti lyhenisi, jolloin on todennäköisempää, että ihmiset a) jaksavat lukea sen läpi b) ymmärtävät sen.

4 kommenttia

  1. Hyvä postaus! Ja kun viestit kirjoitettaisiin selkeällä suomenkielellä ilman turhaa koukerointia, ei tarvitsisi vastailla kyselyihin, joita taas väistämättä seuraa siitä, että vastaanottaja ei ole saanut mitään tolkkua lukemastaan.

  2. Outi, kiitokset!Kaiken lisäksi minä en tietenkään muista, onko minulla kyseinen "premium-palvelutaso" vai jokin muu. Tämä kirje olisi pitänyt lähettää eri muodoissa eri palvelutason hankkineille:"Koska sinulla on premium-palvelutaso…"tai"Koska sinulla ei ole premium-palvelutasoa…"Kuten sanoit, kaikki epäselvyydet aiheuttavat pöllämystyneitä yhteydenottoja ja turhaa työtä Soneralle.

  3. Hmm… Muistuttaa hyvin paljon sitä miten itse asian muotoilisin. Joka kertookin jo aika paljon.Tuo palvelutaso jäi itseänikin ihmetyttämään. Jos yrittäjällä on useampi asia mietittävänä, roskapostisuodatuksen palvelutaso ei varmasti ole ensimmäisenä mielessä. Ja jos yrittäjällä ei maksullista palvelua ole ostettuna, tässä olisi hyvä tilaisuus kaupata sitä ihan vain kertomalla asiakkaan palvelutason.

  4. Bisnes, tässä on tosiaan menetetty hyvä myynnin paikka.Kielen suhteen ei ole vielä syytä epätoivoon. 🙂 Soneran meili ei ollenkaan ollut pahimmasta päästä. Se oli perustason asiakasviestintää, jossa olisi runsaasti kehitettävää mutta joka ei kuitenkaan ole mahdotonta ymmärtää.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.