Konsultti- ja valmennusalan kirjoittamattomat lait, osa 1:

Opettele aina asiakkaasi sanat.

Nyt paljastan kyllä yhden tärkeimmistä jutuista, mutta menköön. Ehkä tuloksena on parempia konsultteja kautta maan.

Yritykset puhuvat eri tavoilla samoista asioista. Yhdellä on henkilökohtaiset valmennussuunnitelmat, toisella tuloskortit, kolmannella yksilökohtaiset kehityssuunnitelmat ja neljännellä osaamiskartat.

Yhdellä on Ykkösasiakkaat, toisella Avainasiakkaat, kolmannella Kulta-asiakkaat ja neljännellä Top-asiakkaat.

Yhdessä on online-palvelu, toisessa nettipalvelu, kolmannessa Internet-palvelu ja neljännessä verkkopalvelu.

Kun opettelet asiakkaasi sanat, asiakas huomaa, että olet perehtynyt juuri heidän asiaansa. Samalla väärinkäsitysten riski pienenee, kun käytätte samoja termejä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.