Tämä on jatkopostaus. Esittelen tässä ekassa osassa kielitieteellisen ilmiön ja sen toteuman. Seuraavassa osassa annan vinkkejä sen hyödyntämiseen.

Kielitieteessä tunnetaan sana kyhnytyspuhe, joka on ikään kuin small talkia, rupattelua. Kyhnytyspuheen tehtävänä on pitää vuorovaikutuskanava auki, eikä sillä ole varsinaista faktasisältöä.

Kyhnytyspuhetta arjessamme on vaikkapa säätilan päivittely, tv-sarjan sutkauksien toistaminen tai ylipäätään vitsailu.

Kyhnytyspuhe on äärimmäisen tärkeää. Kun pidämme kanavaa auki toisen ihmisen kanssa, meidän on helpompi olla häneen yhteyksissä jossain isommassa ja tärkeässä asiassa.

Kuluneen vuoden aikana myös yritykset ovat siirtyneet kyhnytyspuheeseen. Näistä tyntyy jopa hauskoja keissejä, joita ihmiset seuraavat.

Aloitetaanpa tämänaamuisesta hyvien huomenten toivotuksesta, jonka Soneran asiakaspalvelu lähetti Valiolle, Veikkaukselle, Finnairille, DNA:lle, VR:lle ja muutamalle yksityishenkilölle:

Tähän vastasi saman tien DNA:n asiakaspalvelu, joka leikki sanoilla:

// Myös Veikkaus reagoi nopeasti:

// DNA jatkoi Veikkaukselle ajankohtaisesta aiheesta:

Sonera innostui leikkimään sanoilla:

Ja lopulta sivullinen kuluttajakin kehuu hauskaa keskustelua:

Mainiota toimintaa siis. ROI on kiistaton: lyhyellä ajallisella panostuksella saa mukavasti positiivista näkyvyyttä.

Mutta voivatko Finnair, VR ja Valio tehdä enää mitään? Postaan siitä kohta.

2 kommenttia

  1. Välissä oli myös VR:n tervehdys, osoitettu pelkästään @Sonera_palvelu:lle 🙂
    ”@VRpalvelu
    @Sonera_palvelu Samoin, työntäyteistä torstaita! /Arja”

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.